De grote vakantieblog - Reisverslag uit Sydney, Australië van Karlijn Neve - WaarBenJij.nu De grote vakantieblog - Reisverslag uit Sydney, Australië van Karlijn Neve - WaarBenJij.nu

De grote vakantieblog

Blijf op de hoogte en volg Karlijn

23 April 2015 | Australië, Sydney

Hoi lieve bloggertjes,

Sorry dat het zo lang duurde, we waren de afgelopen drie weken zo druk met vakantie vieren dat we geen blog hebben kunnen schrijven. Dus hier komt een heeeele lange!

Vrijdag (3-4) kon ik eindelijk weer in Armando zijn armen springen, dat voelde echt weer gek na ‘m 6 weken te moeten missen. Eerst hebben we bij de Mac iets gegeten en daarna zijn we met de trein richting ons hotel gegaan waar we nog een biertje gedronken hebben.

Zaterdag (4-4) zijn we naar de Sydney Royal Easter Show geweest. Dat was een soort van jaarmarkt zoals wij die in Zeeland kennen, maar dan veel groter! Er waren kippen, varkens, koeien, geitjes, schapen, alpaca’s en nog veel meer andere beesten. Op deze show kwamen veel mensen uit de stad die nog nooit een koe in het echt hadden gezien, dus het was heel grappig om te zien hoe die mensen op de beesten reageerden. Er werd zelfs een demonstratie koeien melken gegeven.

Zondagochtend (5-4) zijn we opgehaald voor een tour naar de Blue Mountains. De buschauffeur was die hele dag onze gids. Voor de middag hebben we een wandeling gemaakt langs de kliffen. Na de middag hebben we een wandeling gedaan bij de three sisters en de Katoomba falls. Na de wandeling zijn we met een heel steil treintje terug boven op de berg gebracht. Om 3 uur werden we gedropt in ons Hostel. We hebben daarna nog even door de stad gelopen en zijn we uit eten geweest, omdat het zondag was..

Maandag ochtend (6-4) hebben we de Prince Henrey Cliff Walk gedaan. Toen we klaar waren met de wandeling begon het keihard te regenen (Ja dat kan ook in Aussie..). We hadden niet eens de kans om terug te lopen naar het hostel, dus zijn we maar gaan schuilen in een souvenirshop. Om 3 uur werden we weer opgehaald door een busje en zijn we terug bij ons hostel in Sydney afgezet.

Dinsdag (7-4) mochten we smiddags de auto gaan ophalen. Voor de middag hebben we nog een beetje de toerist uitgehangen en hebben we een rondje door de stad gelopen. Na de middag hebben we de auto opgehaald en hebben we onze eerste kilometers gemaakt. We zijn naar de Hunter Valley gereden. Ik denk dat dat wel zo’n beetje de bekendste wijnstreek van Australië is.

Woensdag (8-4) hebben we voor de middag nog in de Hunter Valley rondgereden. We hebben wijnboer Lindemans en een bierbrouwerij bezocht, natuurlijk hebben we ook allerlei lekkere dingen geproefd. Bij Lindemans heb ik een lekker flesje witte wijn meegenomen . Na de middag zijn we door New England (een landbouwgebied) doorgereden naar Uralla. Daar hebben we een Motel opgezocht. Omdat we geen keukentje hadden zijn we weer maar uit eten geweest. Wat een straf..

Donderdag (9-4)zijn we vanuit Uralla richting de kust gereden. Armando reed die dag, z’n vaardigheden werden flink op de proef gesteld, want we moesten een heel stuk door de bergen met allemaal scherpe bochten en steile hellingen. ‘s Middags zijn we aangekomen in Yamba waar we in een hostel zijn blijven slapen. Armando en ik zijn nog even gaan zwemmen in de zee, wat een golven!! ‘s Avonds hebben we door het stadje gewandeld langs de vuurtoren en de vissershaven, en hebben we op de dijk naar de zonsondergang gekeken.

Vrijdagochtend (10-4) zijn we vanuit Yamba naar Byron Bay gereden. We hoopten daar een hostel te vinden om te slapen maar alles zat vol. We hebben dan maar een kamer geboekt in Surfers Paradise (Gold Coast). We hebben tot een uur of 4 aan het strand gelegen. In Byron Bay waren de golven nog hoger en werd erg veel gesurft. Om 4 uur zijn we richting de Gold Coast gereden. Het was daar erg druk en we hebben best een tijdje in de file gestaan. Toen we eindelijk in het Hostel waren hebben we voor de verandering nog eens zelf gekookt.

Zaterdag (11-4) zijn we voor de middag door een busje van het hostel naar de stad gebracht. Armando en ik zijn op het strand gaan zitten en we hebben naar een oefening voor lifesavers gekeken. Daarna hebben we nog een stukje over de boulevard gelopen en heeft het busje ons weer naar het hostel gebracht. Vanaf daar zijn we richting Brisbane gereden. We zijn naar de Lone Pine Koala Sanctuary geweest. In de sanctuary hadden ze heel veel Australische dieren, vogels, reptielen en natuurlijk ook echt mega veel koala’s die je mocht vasthouden en kangaroos waar je mee kon kroelen. Er werd ook een show gegeven door honden die schapen moesten opdrijven. Daarna werd er ook nog een schaap geschoren. Toen het park sloot zijn we naar een hostel in Brisbane gereden.

Zondag (12-4) zijn we de broer van Armando zijn opa gaan bezoeken. Hij woont al 60 jaar in Australië en het Nederlands spreken ging niet meer zo gemakkelijk. Maar toen hij eenmaal op dreef kwam, begon hij zelfs Zeeuws te praten! Hij wist nog erg veel van vroeger en van onze streek. Na de middag hebben we nog een beetje de toerist uitgehangen in Brisbane.

Maandag (14-4) zijn we vroeg vertrokken om eens even flink wat kilometers af te leggen. We hebben een toeristische route genomen door het binnenland. Rond de middag hebben we in Noosa gegeten en zijn we nog een paar uur in de stad blijven plakken. Daarna zijn we doorgereden naar Hervey Bay waar we weer een hostel hebben opgezocht.

Dinsdag (15-4) hebben we een tour op Fraser Island gedaan. We zijn bij het hostel opgehaald door een busje dat ons naar de veerboot bracht. Het duurde iets meer dan een half uur voordat we op het eiland aankwamen. Het weer was niet heel goed, maar gelukkig konden we in een 4 wheel drive bus stappen waar we lekker warm en droog zaten. Op Fraser Island zijn (bijna) geen verharde wegen. De wegen op het eiland zelf zijn allemaal van los zand, het strand wordt gebruikt als snelweg en heet 75 mile beach. Als eerste zijn we naar een scheepswrak op het strand gaan kijken. Daarna zijn we doorgereden naar een soort klif met allemaal verschillende kleuren zand. In totaal zijn er 72 verschillende kleuren zand, wij waren al blij toen we er 4 vonden… Toen kwam het hoogtepunt van onze dag, letterlijk en figuurlijk! We hadden de mogelijkheid om mee te gaan in een klein vliegtuigje om over het eiland te vliegen, dus die kans hebben we niet laten schieten. Het werd zo geregeld dat we niks van de tour moesten missen, dus dat was helemaal een meevaller. Het strand werd als start en landingsbaan gebruikt. De vlucht duurde ongeveer een kwartier en was prachtig. Het regenwoud zag er net uit als broccoli, en boven de zee hebben we gezocht naar dolfijntjes en walvissen, maar die hebben we jammer genoeg niet kunnen vinden. We zijn geland in de buurt van onze bus, die toen bij Eli creek stond, daar hebben we nog een stukje in het super heldere water gelopen. Toen was het al weer tijd voor lunch. Na de lunch hebben we een stukje door een regenwoud gelopen, onze gids vertelde van alles over de verschillende planten op het eiland en de geschiedenis van het eiland. Last but not least hebben we de rest van de middag aan Lake McKenzie gelegen, volgens onze gids behoort het water uit het meer tot het schoonste water ter wereld. Het was ondertussen lekker zonnig, dus het was absoluut geen straf om lekker te zwemmen en te luieren bij dit prachtige meer. Tegen 5 uur zijn we weer op de veerboot gestapt en hebben we tijdens het varen de zon kunnen zien ondergaan. We zijn met het busje weer terug naar het hostel gebracht.

Woensdag (16-4) zijn we richting Rockhampton gereden. Deze stad wordt ook wel de vee hoofdstad van Australië genoemd en dat was goed te zien naar mate we dichter bij de stad kwamen. Rond 3 uur kwamen we aan in ons hostel waar we nog lekker even in het zwembad hebben gelegen. De mevrouw aan de receptie vertelde ons dat er die avond een publieke rodeo training zou zijn. We zijn met een busje van het hostel bij de rodeo afgezet waar we langs de ring een lekkere stake hebben gegeten. Ik denk dat die stieren daar niet heel erg blij van werden, want de clown (iemand die de stieren moet afleiden en weglokken) ging naar huis met een paar tanden minder. Na de rodeo zijn we nog wat in een pub gaan drinken en terug naar het hostel gelopen.

Donderdag (17-4) zijn we richting Mackay gereden. We hebben daar een camping gevonden met allemaal leuke huisjes. We werden daar door 2 hele enthousiaste mevrouwtjes ontvangen die zoveel wilde vertellen dat ze steeds maar door elkaar bleven praten. Toen we eenmaal onze koffers in het huisje hadden gezet is Armando nog even het zwembad in gedoken, een echte waterrat! Daarna zijn we boodschappen gaan doen en hebben we de BBQ aangestoken.

Vrijdag (18-4) zijn we voor de middag vertrokken vanuit ons leuke huisje in Mackay. We zijn naar Airlie Beach gereden, wat ongeveer twee uur duurde. Het weer zat een beetje tegen, dus eenmaal in Airlie Beach aangekomen, hebben we eerst een stukje door het stadje gewandeld. Winkeltje in, winkeltje uit. Na de middag hebben we een wandeling gedaan door een natuurpark in de buurt. Daarna ging de zon weer schijnen en zijn we nog een paar uur aan het zwembad gaan liggen.

Zaterdag (19-4) zijn we vanuit Port Airlie op een zeilboot (Camira) gestapt om een cruise te gaan maken rond de Whitsunday eilanden. We zijn rond 8 uur vertrokken, best veel mensen werden zeeziek, maar wij hadden gelukkig nergens last van. Na 3 uur varen kwamen we aan Whitsunday beach, dat is uitgeroepen tot het mooiste strand van de wereld! Kunnen we maar weer mooi zeggen dat we op het mooiste strand ter wereld zijn geweest!! Vanuit de zeilboot werden we met een klein rubberbootje aan het strand gedropt. Als we wilde zwemmen moesten we duikpakjes aan, omdat er gemene kwallen in het water zaten. We hebben anderhalf uur rond het strand gehangen waarna we weer op de boot zijn gestapt voor een BBQ lunch. Even later kwamen we aan bij een klein eilandje waar we rond het koraal mochten snorkelen, weer in onze mooie duikpakjes. Het water was niet heel helder vanwege de ruige zee, maar we hebben toch mooi koraal en heel veel leuke gekleurde visjes kunnen zien. Na het snorkelen zijn we weer voor 3 uur op de boot gestapt richting Port Airlie.

Zondag (20-4) zijn we vanuit Airlie Beach naar Mission Beach gereden, onderweg hebben we kunnen genieten van suikerriet, heeeel veel suikerriet. In Mission beach hebben we lekker iets gegeten in een restaurantje in de buurt.

Maandag (21-4) zijn we vanuit Mission Beach richting Port Douglas gereden. We hebben een route door het binnenland genomen die echt de moeit waard was. Onderweg zijn we gestopt bij een melkveebedrijf dat zijn eigen zuivel verwerkte tot yoghurtjes, kaasjes en heel veel ander spul. We hebben daar een bakkie thee gedronken en een lekker gebakje gegeten. Daarna zijn we weer verder gereden. Toen kwamen we weer een melkveebedrijf tegen met een gelijkaardig concept, alleen op dit bedrijf mochten we ook naar de koeien en de melkstal gaan kijken. Er werden ook melkdemonstraties gegeven, maar daarvoor waren we een paar uur te vroeg. Daarna zijn we maar weer een tijdje in de auto blijven zitten tot dat we bij Port Douglas waren aangekomen. Daar hebben we uitgevogeld wat we zouden plannen voor de volgende dag. We hebben besloten om weer lekker een hele dag op een boot mee te gaan en te gaan snorkelen.

Dinsdag (22-4) zijn we vanuit de haven van Port Douglas vertrokken naar het Great Barrier Reef. De zee was erg ruig, maar gelukkig was de boot erop gebouwd. Soms sloeg de boot echt heel hard op het water als we over een golf heen gingen, ik vertrouwde het soms niet helemaal, Armando had de grootste lol. De boot is gestopt op het Opal reef, waar we op 3 verschillende plekken op het rif gedoken hebben, de een was nog mooier dan de ander. We hebben allerlei soorten visjes en koraal gezien, Armando heeft ook een zeeschildpad gezien, ik was weer niet aan het opletten. Tussendoor kregen we op de boot een paar keer koffie of thee met wat fruit en een gebakje en we hebben ook een lekkere lunch gehad. Een van de bemanningsleden van de boot, die een biologe was, ging elke keer mee het water in om foto’s te maken van het rif en van ons. Die foto’s hebben we achteraf op een usb-stick in de vorm van een Nemo (zo’n oranje visje van de film) meegekregen, heb ik die zeeschildpad toch nog kunnen zien. Na een hele dag snorkelen waren we bekaf dus zijn we maar vroeg gaan slapen.

Woensdag (23-4) zijn we vanuit Port Douglas naar Cairns gereden. Daar wilde we naar een waterpark maar dat bleek gesloten te zijn. Armando en ik zijn dan gaan raften. Zoals op die boot vertrouwde ik het niet helemaal en had Armando de grootste lol. Tijdens mijn laatste rondje vloog ik uit de bocht en maakte ik een hele vreemde duik waarbij ik de rand van mijn board op m’n neus kreeg. Na een paar minuten was de pijn weg, maar het zag er alleen niet zo heel charmant uit. Na het raften zijn we naar het hostel gereden. Daar hebben we onze spullen in de kamer gezet. We zijn naar een carwash de auto schoon gaan maken en die hebben we dan weer terug ingeleverd bij het verhuurbedrijf. Daarna zijn we nog naar het zwembad in de stad gegaan. ’s Avonds hebben we door een marktje gelopen waar allemaal van die leuke snuffeltentjes stonden, daar hebben we wat souvenirs gekocht en we hebben chinees gegeten. Toen we gingen slapen begon mijn neus ontzettend veel pijn te doen en werd ik misselijk. We hebben toen maar besloten om naar de dokter te gaan om het toch maar even te laten controleren. Eerst dacht hij dat mijn neus niet gebroken was omdat het niet echt dik was en omdat het niet gebloeid had. Maar toen hij ging voelen en ik zo misselijk werd dat ik 10 minuten met een kotszakje in m’n handen moest staan, wist hij het toch niet meer zo zeker. Ik heb een verwijsbrief voor een röntgenfoto gekregen en een hoop pijnstillers, die werken gelukkig wel goed dus ik heb nu niet zo heel veel last meer.

Donderdag (24-4) zijn we vanuit Cairns naar Sydney gevlogen. We zijn om 11 uur opgestegen en rond 2 uur waren we geland. We zijn eerst naar het hostel gegaan om onze spullen in de kamer te zetten, en daarna zijn we nog even naar de city market gegaan. Voor iedereen die ooit nog eens naar Australië gaat en een hoop souvenirs mee wil nemen, ga naar de city market, je weet niet wat je ziet!

Vrijdag (25-4, morgen) gaan we voor de middag nog een beetje de toerist uithangen hier in Sydney. Om half 5 vliegen we weer terug naar Schiphol waar we dan zaterdagochtend om half 9 aankomen.

Ik vond het echt leuk om te horen dat zo veel mensen mijn blog de afgelopen weken gevolgd hebben. Ik hoop dat jullie het leuk vonden om te lezen! Bedankt!!

Liefs Karlijn en Armando

• 23 April 2015 - 22:53

Petra:

Dag lieverdjes, wat een heerlijk verhaal voor het slapen gaan.
    Soms best wel eng en soms weer heel relaxed en dan weer grappig, enfin zalig om te lezen.
    Ik voelde mij zowaar in Aussie.
    Mijn complimenten naar Armando, man als je zo goed kan rijden en dan ook nog links.........
    ik vind het knap en ben heel blij dat het allemaal goed is gegaan.
    Maar nu Karlijn haar neus, gewoon teveel gesnoven in die Lindemansjes, dan krijg je dat hè,
    kijk maar naar de mijne!!!
    Heb je nu wel of niet die röntgen laten maken?
    Ik neem aan dat het verwijsbriefje hier niet van toepassing is.
    En by the way.....hoeveel kastplanken moet ik leeg maken voor al die leuke souvenirs??
    Dan kom ik ze wel halen met van gent en loos met aanhanger!!!
    Al zou ik het willen, ik kan echt niet naar Schiphol komen.
    Michael is voor de derde keer geblesseerd met voetbal en loopt al een week op krukken.
    Ik rij mezelf het ongans tussen alles en nog wat want fietsen kan hij ook niet.
    Ik ben verplicht om hem naar de wedstrijd te brengen. Ook al speel je zelf niet, uit solidariteit ben je er wel.
    We moeten er nog twee en w.s. worden we kampioen, echt balen dat hij niet mee kan doen.
    Genieten jullie er nog maar even van, wat zeer zekers zal gaan lukken!
    Hele fijne en veilige terugvlucht en als u2 uitgerust zijn hebben wij wel contact.
    Dag lieve Aussie-fans. Wat zullen u2 bruin zijn zeg en Karlijn hele blonde haren.